De eerste week - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Marieta

11 Januari 2015 | Finland, Oulu

Hoi allemaal,

Wat is de eerste week voorbij gevlogen zeg! Het is alweer zondagavond en er waren nog zo veel dingen die ik wilde doen/regelen. Gelukkig heb ik morgen nog een extra weekenddagje, want mijn colleges beginnen pas dinsdag!

Ik zal jullie eerst nog vertellen wat ik afgelopen week heb gedaan allemaal :)
Donderdagavond was er een 'get together' in een Fins café hier vlakbij (slechts een paar minuten lopen). Het was heel gezellig en totaal anders dan cafés die ik in Nederland ken! Hier is er ook muziek, maar er wordt niet gedanst. Er was een quiz gaande (ik weet niet waarover want alles was in het Fins), er waren Finnen andere spellen aan het spelen aan tafels en er waren een aantal biljarttafels. Verder kon je heel gezellig praten aan de bar of aan tafels. Kortom, een super gezellig café voor leuke 'get togethers'!

Vrijdag gingen we naar het centrum voor de Oulu Tour die georganiseerd werd door ESN en NISO. Dat was ook heel leuk! We werden in groepen gedeeld en wandelden door de stad, waarbij we bij belangrijke plekken even stil bleven staan (zoals restaurants waar je studentenkorting krijgt, het treinstation en leuke pubs en clubs). Het is zo leuk om te zien hoe snel je contacten legt! Elke dag deze week heb ik zoveel mensen leren kennen, en dat werd zaterdag alleen maar meer!

Zaterdag was namelijk de ESN Afternoon, waarbij we met een reisbus ergens heen gingen (waar precies weet ik niet meer, moeilijk Finse plaatsnaam met een K geloof ik). We gingen spellen doen in de sneeuw om op te warmen, dat was echt hilarisch. Het waren balspellen en frisbee die veelal in rugbysituaties eindigden. Als pauze konden we ons in een cottage opwarmen, waarna we nog meer spellen speelden buiten. Steeds in andere groepen, waardoor je veel mensen (beter) leert kennen. Ook was er een 'speedfriending', zodat we tijd hadden iets meer over onszelf te vertellen (waar we vandaan kwamen maar ook wat we studeerden, hobby's en dergelijke).
Het leukste van deze afternoon was wel het saunagedeelte! Het was weliswaar overvol in de sauna, maar gelachen dat we hebben! Ook zijn we drie keer naar buiten gegaan in de bikini's en zwembroeken (bij buitentemperaturen van -10 graden Celsius en gevoelstemperatuur van -19), om in de sneeuw een sneeuwengel te maken of te duiken in de sneeuw!!! Nou echt, het was geweldig! Het is wel súper koud, maar terug in de sauna voelt het zo gek! Als je ooit de kans krijgt om van de sauna naar de sneeuw te gaan en terug, zou ik het zeker weten eens uitproberen!
Volgende week zondag is er Ice hole swimming! Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat zijn... Haha!

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en met mijn huisgenootjes ontbeten :) Ik heb erg gezellige huisgenootjes dus dat is altijd leuk! 's Middags hebben we een wandeling gemaakt buiten. Het is hier echt zo mooi, daar kun je niet genoeg van krijgen. Het is wel zo dat we steeds op tijd naar binnen moeten om op te waren, want na een uur in de kou te hebben gelopen (-14 graden), is het fijn om naar binnen te gaan! Vanmiddag hebben we ook onze eerste was gedraaid, en dat is allemaal prima geregeld hier. Al was het wel moeilijk uit te zoeken, omdat alles in het Fins is uitgelegd! Ook zijn de wasmachines oeroud, maar mijn was is wel schoon geworden.
Vanavond heb ik mezelf ook buitengesloten uit mijn eigen kamer. Dat was minder leuk..! Onze kamerdeuren vallen namelijk vanzelf in het slot als je ze sluit. En ik dubbelcheck ALTIJD of ik mijn sleutels bij me heb, maar toch, deze keer niet :( Natuurlijk kan dat altijd gebeuren, maar het is een beetje zuur dat het €30 kost om die man te laten komen met de loopsleutel... Gelukkig kan ik nu wel weer in mijn kamer en is alles weer goed!

Morgen ga ik een aantal dingen voor de uni regelen, en dinsdag start mijn echte exchange programma! Ik ben benieuwd!


Heel veel groetjes uit het mooie maar koude Oulu van Marieta

  • 13 Januari 2015 - 21:39

    Rosa:

    Wouw liebe Marieta,
    diese Woche hast du schön intensief gelebt, erlebt, durchlebt, genossen, gelachen, gespielt und getratschg.
    herzlichen Gückwunsch du Glücksvogel im kalten Norden.
    Wunderbaar deine Fotos mit einzigartiegen Perspectieven.
    Danke dass wir so mit dir mitreisen dürfen.
    Geniesse weiter und freu dich auf deine Arbeiten an der Uni.
    Alles Liebe
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieta

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 4005

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 17 April 2015

Tweede reis: Oulu, Finland

08 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: