Finland has it all! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu Finland has it all! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu

Finland has it all!

Blijf op de hoogte en volg Marieta

10 Maart 2015 | Finland, Oulu


Hoi allemaal!

Ik zal jullie weer een update geven van mijn fantastische leven hier in het noorden! Want wat is het prachtig hier!

Om te beginnen heb ik twee weken geleden mijn Fins tentamen goed gehaald!!! Dat wil niet zeggen dat ik nu fantastisch Fins spreek, maar eenvoudige zinnen kan ik maken en ik weet al veel woorden dus soms kan ik bedenken wat anderen zeggen! Ik vind het heel leuk dat veel mensen mij in het Fins aanspreken en soms pas laat door hebben dat ik echt geen Finse ben (maar blijkbaar zie ik er toch wel een beetje Fins uit, en mensen denken aan mijn achternaam te zien dat ik uit Zweden kom, haha)!
Ik ben ook gestart met Suomi-Klubi naast Café Lingua. Het is toch leuk om dat Fins een beetje bij te houden. Vandaag hebben we real live situations geoefend en verboden woord gespeeld. Het is toch allemaal best lastig om zelf iets te bedenken. Ik heb echt nul houvast aan die taal, alleen leenwoorden lijken op woorden die wij gebruiken (tv=televisio, tomaat=tomaatti, bar=baari, enz).
Nog meer studienieuws: ik heb feedback gekregen op het eerste deel van mijn bachelorscriptie, en mijn begeleider is er tevreden over! Ze had enkel wat toevoegingen en sommige dingen had ik te gedetailleerd beschreven, dat hoefde niet. Met andere woorden: tot nu toe gaat ook m'n scriptie prima!!!! Wat ben ik daar blij mee zeg :D

Oke, dan nu het aller fantastische nieuws van afgelopen week (misschien voor sommigen niet echt nieuws meer): Lappi is wondermooi, intens geweldig en meer dan fantastisch! Echt.., wat heb ik een prachtige week achter de rug! Ik heb een filmpje gemaakt, dat jullie kunnen kijken via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=O0rABHk7F6M
We zijn op de heenweg uitgestapt bij het sneeuwkasteel van Kemi (waar ik een paar weken geleden ook met Ewoud was)! Het was wel grappig om te zien dat het een stuk warmer is al, want van de buitenkant was het meer geel van het smelten dan wit van het ijs, zoals het er een paar weken geleden uitzag. Ook de Botnische golf zag er niet meer zo bevroren uit, maar we konden er wel nog op lopen! Daarna zijn we verder gereden naar Rovaniemi, naar de Kerstman! Was leuk om hem weer te zien! Hij klopte zelfs op mijn schouder *woooeeeeee*!
En toen kwamen we aan in Vasatokka, in the middle of nowhere! De gebouwen lagen aan het meer en vlakbij het bos. Echt prachtig! Zó veel sneeuw en echte winter! Natuurlijk compleet anders dan 17 jaar geleden in de zomer, haha! Ik heb er langgelaufen, met die plastic bobs van de heuvel af gesleed, in de zon gelegen, gewandeld, aurora's bekeken, Sámi mensen bezocht, rendieren gevoerd, husky honden geknuffeld en in Noorwegen gezwommen in de Arctische Oceaan! Echt onvergetelijke avonturen beleefd dus!!! Wat zou ik graag terug willen! De tijd vloog echt te vlug voorbij. Ik zal ook nog wat foto's toevoegen zodat jullie het nog beter kunnen beleven, al is het in het echt nog véél betovender..!!!

Nu ben ik weer terug in Oulu en heb ik bijna mijn teleurstelling verwerkt. Hier is namelijk bijna alle sneeuw weg :( Het is echt donker 's avonds (ja, als er sneeuw ligt ziet het er echt anders uit hoor)... Vandaag sneeuwde het vollebak, maar was lang niet genoeg om alles weer te bedekken en nu is het alweer weggesmolten. Ja helaas pindakaas, het is gewoon te warm (ook de Finnen zijn het niet gewend).

Vrijdag is trouwens mijn laatste stagedag! Daaraan merk ik pas hoe snel de tijd vliegt... Want over zes weken kom ik alweer terug naar Nederland. Ongelooflijk.


Ik hoop dat jullie het warme lenteweer in Nederland genieten! En om het nog maar even te zeggen: vanaf morgen is de weersverwachting ELKE dag zonnig hier in Oulu!!! Wowowowowowow! Elke dag zon! Dus hier komt de lente ook al :) En lijkt de zon niet meer zo'n schaars verschijnsel als het was in januari!
Oja, de dagen zijn lang ondertussen!!!!!!!! Niet normaal! Om acht uur is het sowieso al licht en als het een zonnige dag is, is het pas rond kwart over zes donker! Waanzinnig! Zó een groot verschil in vergelijking met een paar weken geleden! Heel grappig om te zien!

Heel veel groetjes uit Finland!
Marieta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieta

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 973
Totaal aantal bezoekers 3998

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 17 April 2015

Tweede reis: Oulu, Finland

08 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: