Aankomst - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Oulu, Finland van Marieta Rosendaal - WaarBenJij.nu

Aankomst

Blijf op de hoogte en volg Marieta

08 Januari 2015 | Finland, Oulu

Hallo allemaal,

Hierbij een berichtje uit Noord-Finland, de winterfietsstad, haha!
Ik zal proberen af en toe een berichtje te schrijven, dan kunnen jullie meelezen met wat ik hier doe :)


Maandagochtend begon het allemaal (al voelde het niet zo): Mama en Verena hebben mij naar Schiphol gebracht. Ik heb twee goede vluchten gehad en ben overal goed en wel aangekomen! Het was echt gek om te zien dat de landingsbanen in Oulu spiegelglad waren. Voordat we in Helsinki startten, kwamen er vier karren aangereden die met heet water het vliegtuig bespoelden om de motoren te ontdooien of zoiets. Dat had ik nog nooit gezien. Aangekomen in Oulu was het -21 graden: lekker fris.

Het is zo leuk om te zien hoe snel je contacten legt. Zo zat ik in het vliegtuig naast een Hongaar die sinds vier jaar in Finland werkt en woont. Hij is teruggegaan naar Finland na zijn exchangeprogramma. Toen we waren geland hoorde een Italiaan ons praten en vroeg of ik ook naar de universiteit moest. Dat was natuurlijk gezellig voor mij, dan waren we met zijn tweeën. Bij het uitstappen hoorde een Australiër dat en vroeg of we samen met de bus konden reizen. Toen waren we met zijn drieën, dat was erg gezellig.
Bij het wachten op de bus belde mijn Kummi op om te zeggen dat zij mijn kamersleutel bij het overstappen van de bus (je kunt niet in één keer van het vliegtuig naar de universiteit komen) af zou geven. Ik moest dus zelf mijn kamer zoeken. Ik vond het raar dat ze dat deed, want waar ben je dan een 'tutor student' (mentor, of Fins: Kummi) voor? Bij de bushalte stonden nog andere studenten te wachten, onder wie drie Nederlandse PABO-studenten die gelijk vroegen of één van ons Nederlands was en ook Eeva Kukkonen als kummi had. Zo werd de groep steeds groter.

De volgende dag had ik met Will en Filippo (Australië en Italië) afgesproken om de omgeving te verkennen. Ik zou naar hun gebouw gaan . Het onhandige was dat we op de kamers geen internet hadden en dat ik niet meer wist waar ze precies woonden. Ik wist alleen nog dat Will op de eerste etage woonde.
Toevallig kwam ik mijn Kummi tegen die net een Australiër naar zijn kamer had gebracht. Zij wees mij het gebouw aan waar veel exchange studenten zaten en daar ging ik heen. En daar vond ik Will en Filippo die netjes op mij stonden te wachten in de gang! Filippo had een flatgenoot meegenomen, Stefan uit Duitsland. Met z'n vieren liepen we door de universiteit waar niemand te bekennen was. De andere Australiër bleek van dezelfde universiteit te komen als Will en wij gingen hem ophalen. Ook sloot Thomas uit Frankrijk zich bij ons aan. Zo hadden we een gezellige groep en gingen we een meer vlak bij mijn gebouw opzoeken.
Het was een super mooie dag: geen wolk te zien en de zon scheen. De zon staat alleen heel laag (ik zal een foto toevoegen), maar het meer hadden we gevonden!

Na een wandeling gingen we ons bij Thomas, Filippo en Stefan in het appartement opwarmen (het was -22 graden of zoiets dus fijn om lekker warm binnen te zijn). Franse vrienden van Thomas vroegen of hij mee wilde gaan naar de stad om te lunchen. Dus gingen we met zijn allen in de bus. Iedereen had honger en niemand had echt iets te eten (de winkels waren afgelopen dinsdag veelal dicht omdat het 6 januari was).

Op deze manier heb ik gelijk op mijn eerste dag leuke mensen ontmoet. Een iemand van de andere groep woont bij mij op de gang! Zij heet Manon en komt uit Frankrijk. Manon kende een andere ganggenote van mij, Michela uit Italië. We zijn dinsdagavond gelijk naar de sauna gegaan op de bovenste verdieping van ons gebouw! Die sauna is echt heeerlijk! Super fijn dat wij er een in ons gebouw hebben, want dat schijnen niet alle studenten te hebben (zoals de jongens die ik op het vliegveld had ontmoet). Wij hebben dus mooi geluk!

Mijn andere ganggenoten zijn ook heel aardig en super behulpzaam. Gisteren werkte mijn internet niet echt, toen hebben een jongen uit Singapore en een meisje uit China mij geholpen. Echt grappig dat je met zo veel nationaliteiten zo snel contact hebt, al spreekt niet iedereen even duidelijk Engels en moeten we nogal eens om herhaling vragen.


Gisteren en vandaag waren er orietation days, waarbij we heel veel informatie kregen en veel moesten regelen: van loginnamen en wachtwoorden, inschrijven voor vakken, tot leuke dingen rondom de uni en buskaarten en studentenorganisaties. Erg veel om te onthouden en te doen.

Morgen gaan we de stad verkennen met de Oulu tour die ook georganiseerd is door ESN (Exchange Student Network - Oulu: studenorganisatie) en NISO (Northern International Students in Oulu of zoiets). Dat zal zeker leuk zijn! Vanavond is er een getting together in een café vlak bij mijn kamer, daar ga ik ook even heen!
Dus er staan na een paar dagen al leuke dingen gepland!


Ik hoop dat jullie het ook allemaal leuk hebben in Nederland!!!

Tot spreeks!
Groetjes van Marieta


PS: Ik heb helaas geen wifi op mijn kamer, dus ik kan alleen op de uni of in de bus e.d. whatsappen.

  • 11 Januari 2015 - 20:04

    Rosa:

    Hallo liebe Marieta,
    wie schön ist der Winter und die Winterlandschaft. Fein, dass du so gut eingelebt bist und der Start gut gelungen ist.
    Herzlichen Glückwunsch. Wir freuen uns auf die nächsten Fotos.
    Alles Liebe und geniesse, die Zeit fliegt vorallem wenn man es fein hat so wie du es jetzt hast.
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieta

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 3996

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 17 April 2015

Tweede reis: Oulu, Finland

08 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: